Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Odwołanie w postępowaniu administracyjnym

Treść

Zasadą jest rozstrzyganie spraw przez organy administracji publicznej w formie decyzji administracyjnej. Co do zasady, od tak wydanych decyzji stronom postępowania przysługuje zwyczajny środek zaskarżenia jakim jest odwołanie. Środek ten służy więc do weryfikacji decyzji nieostatecznych (wydanych przez organ I instancji).
Prawo strony do odwołania się od decyzji administracyjnej znajduje swoje oparcie już w samej Konstytucji (art. 78). Prawo to zostało także podniesione do rangi zasady ogólnej postępowania administracyjnego (art. 14 kodeksu postępowania administracyjnego), która znajduje następnie swoje uszczegółowienie w kolejnych przepisach tego kodeksu (art. 127 i następne kodeksu postępowania administracyjnego). Wniesienie odwołania od decyzji organu I instancji jest uprawnieniem strony. Organ administracji publicznej nie działa w tym wypadku z urzędu. Strona może także zrzec się uprawnienia do wniesienia odwołania. Organem właściwym do rozpoznania odwołania jest organ wyższego stopnia nad tym, który wydał zaskarżoną decyzję. Odwołania nie wnosi się jednak bezpośrednio do organu wyższego stopnia - jest ono wnoszone za pośrednictwem organu, który wydał decyzję będącą przedmiotem odwołania (organu I instancji).
Na wniesienie odwołania strona ma 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, bądź w wypadku, gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie. Wyżej wymieniony termin na wniesienie odwołania został uregulowany w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego – przepisy innych ustaw, mogą przewidywać szczególne, inne terminy na wniesienie odwołania. Co do zasady decyzja, zarówno w toku biegu terminu na wniesienie odwołania, jak i do czasu jego rozpoznania nie podlega wykonaniu. Od zasady tej istnieją jednak wyjątki. Na przykład, gdy decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Jednak nawet w takiej sytuacji organ administracji może wstrzymać natychmiastowe wykonanie decyzji.
Co szczególnie ważne dla strony postępowania – odwołanie winno spełniać wymogi jakie kodeks postępowania administracyjnego przewiduje dla pisma procesowego. Odwołanie – co do zasady - nie wymaga jednak szczegółowego uzasadnienia, tzn. nie wymaga nawet wskazania konkretnych zarzutów, którymi – zdaniem strony – jest dotknięta zaskarżona decyzja. Z odwołania musi jednak wynikać, że strona jest z zaskarżonej decyzji niezadowolona. Organ II instancji na skutek wniesionego odwołania będzie musiał ponownie rozpoznać merytorycznie sprawę. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby strona – sporządzając odwołanie - skorzystała z profesjonalnej pomocy prawnej. Odwołanie może być również wniesione przez ustanowionego przez stronę profesjonalnego pełnomocnika - adwokata czy radcę prawnego. Bez znaczenia pozostaje też w tej sytuacji miejsce prowadzenia przez tego pełnomocnika działalności - kancelaria adwokacka wejherowo może (brak jest w tym wypadku przeciwwskazań natury formalnej) świadczyć pomoc prawną w zakresie odwołań od decyzji organów administracji publicznej wydających decyzje nawet w innym województwie.
Po wniesieniu odwołania przez stronę może zdarzyć się sytuacja, że organ który wydał zaskarżoną decyzję, uznając odwołanie za zasadne, wyda nową decyzję, którą uchyli lub zmieni decyzję dotychczasową. Jeśli nie, przesyła akta organowi odwoławczemu, który na skutek rozpoznania odwołania może wydać jedną decyzji wskazanych w art. 138 kodeksu postępowania administracyjnego.

Autor: Silesian

Tagi: kancelaria adwokacka wejherowo