Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Ponad połowa pożyczkobiorców pozabankowych porównuje oferty tylko na komórce

Treść

Jeszcze parę lat temu przeglądanie stron internetowych w telefonie komórkowym, a nie przy użyciu np. laptopa, stanowiło swego rodzaju nowość, nie tylko dla samych użytkowników, ale również dla firm z wielu sektorów. Ostatnie lata to jednak niezwykle intensywny wzrost aktywności w internecie, a jednocześnie postępująca zmiana w zakresie narzędzi, przy użyciu których "surfujemy" po sieci. Obecnie różnego rodzaju dane statystyczne mówią, że już ponad 50 procent użytkowników internetu używa telefonów komórkowych do przeglądania sieci.

Co oczywiste, różne sektory usług nie mogły pominąć tego faktu. Pojawiło się więc i wciąż pojawia coraz więcej rozwiązań dedykowanych właśnie osobom przeglądającym internet w telefonie. Dotyczy to rzecz jasna także firm pożyczkowych: aktualnie coraz większa część spośród podmiotów tej kategorii, jakie funkcjonują na polskim rynku oferuje swoim klientom rożnego rodzaju możliwości profilowane właśnie pod możliwości telefonów komórkowych.

W jaki sposób ten fakt zmienił polską branżę pożyczek pozabankowych oraz z jakich rozwiązań mogą korzystać obecnie klienci firm z sektora pożyczkowego? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej i postarajmy się udzielić odpowiedzi na te pytania.

Pożyczki pozabankowe udzielane są głównie przez internet

Swoista cyfryzacja usług firm z sektora pożyczkowego to fakt, jaki możemy obserwować już od dłuższego czasu. Na rynku istnieją obecnie już nie tylko firmy pożyczkowe oferujące swoim klientom możliwość realizacji wniosków pożyczkowych w całości przez internet, ale także coraz większa liczba podmiotów działających wyłącznie online.

Jednocześnie coraz więcej podmiotów z szeroko rozumianego sektora pożyczkowego - zarówno firm pozabankowych jak i też banków - oferuje swoim klientom aplikacje mobilne, dzięki czemu proces np. wnioskowania o pożyczkę staje się jeszcze łatwiejszy a także możliwy do zrealizowania praktycznie w całości wyłącznie przy użyciu smartfona.

Aplikacje mobilne dla swoich klientów posiadają obecnie między innymi takie banki, jak PKO BP, ING Bank Śląski czy mBank. Jeżeli natomiast chodzi o firmy pożyczkowe to można wymienić na przykład takie instytucje, jak Aasa, SzybkaGotówka czy też popularna Wonga.com.
W odniesieniu do banków, aplikacje mobilne mają za zadanie przede wszystkim ułatwienie klientom korzystania z podstawowych funkcji rachunku bankowego, a więc na przykład dokonywania przelewów. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o instytucje pożyczkowe. Tutaj aplikacje mobilne stanowią de facto pomniejszoną wersję witryn internetowych konkretnych firm. Poprzez telefon komórkowy klient ma więc możliwość szybkiej realizacji wszystkich tych procesów, które są dostępne również w ramach podstawowej strony internetowej danej firmy.

Czy jednak oznacza to, że korzystając z telefonu zawsze będziemy mogli zaciągnąć pożyczkę w firmie pozabankowej na przysłowiowy jeden klik? Niekoniecznie. Pamiętajmy, że chociaż współczesne instytucje pożyczkowe dokładają wszelkich starań, aby uczynić swoje oferty jak najbardziej przystępnymi, to jednak przeważnie wiele zależy od profilu poszczególnego klienta.

Najłatwiej będzie oczywiście w przypadku tzw. pożyczek na dowód bez zaświadczeń. W tym wypadku liczba formalności, jakich musi dopełnić klient, przeważnie zostaje zredukowana do absolutnego minimum.

Nieco inaczej będzie już jednak w przypadku kolejnych pożyczek na wyższe kwoty. W takiej sytuacji można spodziewać się, że firma pożyczkowa będzie chciała np. dokładniej zweryfikować naszą zdolność kredytową, co może wydłużyć proces wnioskowania o pożyczkę, a także wiązać się z koniecznością przedstawienia dodatkowych dokumentów.

Pożyczki przez aplikacje mobilne, a weryfikacja zdolności kredytowej

Czy możliwość zaciągnięcia pożyczki w firmie pozabankowej przy użyciu telefonu komórkowego oznacza, że np. nasza zdolność kredytowa nie zostaje poddana analizie lub też że nie będziemy musieli wypełniać żadnych dokumentów?

Odpowiedź brzmi: nie. Instytucje pożyczkowe co prawda wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnych klientów, w tym zwłaszcza tych młodszych, jednak w żadnym wypadku nie oznacza to, że pożyczka staje się całkowicie "zwyczajną" usługą.

Należy się więc spodziewać, że również w przypadku korzystania z aplikacji mobilnej udostępnianej przez instytucję pożyczkową będziemy musieli w sposób kompletny oraz zgodny z prawdą wypełnić wniosek o przyznanie pożyczki.

Firma sprawdzi również naszą historię kredytową w określonych bazach (nie musi to z konieczności oznaczać np. Biura Informacji Kredytowej, ponieważ niektóre firmy współpracują np. tylko z KRD albo z BIG InfoMonitor). Niezależnie jednak od indywidualnej polityki, jaką dana firma prowadzi w zakresie metod weryfikacji zdolności kredytowej potencjalnego klienta, samo sprawdzanie baz zawsze będzie stanowić obligatoryjny element realizacji wniosku pożyczkowego. Zmieniać mogą się tylko konkretne bazy sprawdzane przez daną firmę.

Inne rozwiązania w zakresie pożyczek pozabankowych online

Naturalnie, oprócz aplikacji oferowanych przez same podmioty pożyczkowe, współcześni klienci mają możliwość korzystania również z wielu innych rozwiązań. Coraz częstsze staje się na przykład weryfikowanie tożsamości klienta nie poprzez tradycyjny przelew weryfikacyjny, lecz przy użyciu aplikacji takich, jak Instantor czy Kontomatilk.

Te same aplikacje pozwalają rownież niektórym firmom na uproszczenie procesu weryfikacji zdolności kredytowej potencjalnego pożyczkodawcy: warto bowiem pamiętać, że zarówno Instantor, jak i Kontomatik pobierają nie tylko nasze dane osobowe, ale również historię naszego rachunku bankowego za określony okres.

W ten sposób, firmy pożyczkowe są w stanie uzyskać szybki i, co bardzo ważne, wysoce wiarygodny wgląd w stan naszych finansów, dzięki czemu możliwe jest uproszczenie lub też całkowite anulowanie innych procedur, jak np. potwierdzania naszej zdolności kredytowej poprzez zaświadczenie o dochodach.

Dostępne są również aplikacje, które wyszukują oraz porównują oferty firm pożyczkowych według kryteriów wskazanych przez użytkownika (czas trwania pożyczki, maksymalna wysokość, dostępność pożyczek przy RRSO 0% itd). Jednym z takich narzędzi jest porównywarka pożyczek pozabankowych portalu Zgasryzyko.pl.

Na co uważać?

Należy zaznaczyć, że sam proces korzystania z aplikacji mobilnych oferowanych przez rzetelne instytucje pożyczkowe jest bezpieczny i w niczym nie ustępuje np. systemom bankowości elektronicznej.

Jednocześnie jednak zawsze należy najpierw upewnić się, czy mamy do czynienia z instytucją pożyczkową, czy też z tzw. parabankiem. W przypadku tej drugiej kategorii podmiotów klienci często mogą spotkać się z ofertami w rodzaju "pożyczki bez sprawdzania żadnych baz" lub z możliwością łatwego pożyczenia wysokiej kwoty już za pierwszym razem.

Warto jednak mieć świadomość, że parabanki nie działają na tych samych zasadach, co instytucje pożyczkowe. Oznacza to, że podmioty tego rodzaju nierzadko stosują w umowach zapisy niezgodne z Ustawą o Kredycie Konsumenckim lub też stosują praktyki zaliczane do tzw. misselingu, czyli świadomego wprowadzania konsumenta w błąd, np. odnośnie warunków finansowych pożyczki.

W celu sprawdzenia statusu prawnego danej firmy należy przede wszystkim skorzystać z danych dostępnych w Rejestrze Instytucji Pożyczkowych. Jeżeli firma oferująca nam szybką pożyczkę online nie widnieje w tym rejestrze: zawsze powinno to stanowić dla nas istotny sygnał ostrzegawczy.

Nie łudźmy się również, że będziemy w stanie przechytrzyć parabank: tego rodzaju podmioty nierzadko wręcz specjalizują się w stosowaniu różnego rodzaju nieuczciwych praktyk, wobec których statystyczny konsument najczęściej po prostu nie jest w stanie się bronić.

Tym samym, rozsądnym będzie również wykorzystanie dostępnych porównywarek pożyczek pozabankowych w celu sprawdzenia, które firmy działają zgodnie z prawem i są godne zaufania.

Autor: Silesian